Jestem radosny, jestem zły ? - świat emocji przedszkolaków
W dniu 31 października w grupie III oraz IV odbyły się zajęcia prowadzone przez pedagoga specjalnego panią Ewelinę dotyczące emocji.
Kolorowy potwór nie wie, co się z nim dzieje. Wszystkie jego emocje się poplątały, sam już nie wie, co właściwie czuje! Prosta i zabawna historia wprowadziła dzieci w fascynujący język uczuć. Dzieci rozpoznawały i wyrażały różne emocje, a na zakończenie zajęć wykonały własne kolorowe potworki.
U trzylatków emocje są silne i krótkotrwałe – dzieci spontanicznie „przeskakują” z jednej emocji do drugiej, a ponieważ nie wykształcił się u nich jeszcze mechanizm kontroli, ich odczucia często są skrajne (np. radość – silna złość).
Czterolatki są już bardziej świadome tego, co przeżywają i potrafią trafnie rozpoznawać niektóre emocje, co ułatwia im budowanie relacji społecznych. Ale i tu pojawia się wyzwanie w postaci ograniczonej umiejętności panowania nad własnymi reakcjami.
Pięciolatki i sześciolatki nie tylko rozpoznają stany emocjonalne własne i innych osób, ale także dość łatwo uczą się kontrolować i regulować swoje reakcje.
Należy pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie, podany podział jest zatem umowny. Zawsze zwracajmy uwagę przede wszystkim na zachowanie dzieci.